FAQ

När kommer min beställning att levereras?

Alla beställningar skickas från Danmark inom max 5 arbetsdagar. Det kan ta 10 arbetsdagar från ditt beställningsdatum innan du tar emot din beställning i Sverige.

Vem kommer min beställning att skickas med?

Vi skickar din beställning med DSV och Postnord.

Hur kan jag spåra min beställning? 

När din beställning skickas från vårt lager får du ett e-postmeddelande med Track&Trace så att du kan följa beställningen.

Hur mycket kostar frakten?

Småpaket kostar 249,95- SEK.

Pallfrakt kostar 749,95,- SEK (odlingslådor och rabattkanter etc.)
(detta pris gäller 98% av våra varor).

Kan jag få mina odlingslåda med mig ut i trädgården vid leverans? 

Nej, tyvärr är detta inte möjligt. Vi använder oss av ett externt fraktföretag som levererar beställningarna på pallar till trottoarkanten.

Kan jag hämta min beställning hos er själv?

Ja, det är möjligt att hämta din beställning hos oss. Men eftersom vi är ett danskt företag är det bara möjligt att hämta från vår adress i Danmark: Tolstrupvej 40, 9670 Løgstør, Danmark.

Vad gör jag om jag har angett felaktig leveransinformation? 

Om du har oturen att ha angett felaktig leveransinformation, vänligen kontakta oss via e-post: mail@staltradgarden.se eller telefon: 93869620, så kan vi hjälpa dig att ändra informationen så att varan skickas till dig på rätt sätt. Om beställningen redan har skickats från oss kan vi tyvärr inte göra några ändringar. Vänligen kontakta oss i så fall så att vi kan hjälpa dig med en lösning så snart som möjligt.

Vilka betalningsalternativ har jag?

Vi erbjuder flera betalningsalternativ. Du kan betala med MobilePay, VISA-Dankort, VISA och Mastercard samt betalning via banköverföring vid betalning av faktura.

När kommer mina pengar att debiteras? 

När du har betalat kommer beloppet att reserveras på ditt konto. Pengarna tas ut först när vi har packat din beställningen och skickat den från vårt lager.

Hur är det med min säkerhet när jag handlar hos er? 

Vi samlar endast in personuppgifter om det är relevant för din aktivitet hos Stålträdgården. Läs mer om vår integritetspolicy här.

Är min betalningsinformation säker? 

Vi bryr oss mycket om din säkerhet, och därför är din information också i goda händer hos oss och våra danska leverantörer. Betalning i webbshoppen sker i samarbete med vår inlösare Clearhaus och PSP Quickpay (säkert betalningsfönster).

Vad gör jag om jag får problem med betalningen? 

Om du upplever problem med att slutföra betalningen i webbshoppen. Det kan bero på din webbläsare eller det betalkort som du använder. Prova gärna att byta webbläsare eller betalkort. Om detta inte fungerar, vänligen skriv eller ring oss. Vi hjälper dig så snart som möjligt.

Hur betalar jag med ett presentkort? 

Ditt presentkort innehåller en kod som du kan använda när du betalar i webbshoppen. Allt du behöver göra är att ange koden i fältet ”Rabattkod eller presentkort” på betalningssidan när du handlar hos oss.

Var hittar jag min faktura/kvitto?

Du hittar din faktura/kvitto i den leveransbekräftelse som du får via e-post. Här kan du ladda ner fakturan/kvittot genom att klicka på ”Ladda ner faktura för ditt köp här”, som finns precis under rubriken i e-postmeddelandet.

Är produkten rostfri när jag får den?

Produkter är inte alltid rostskyddade när du får produkten. I de flesta fall kommer du att få din produkt innan den är helt rostig.

Hur lång tid tar det för min produkt att rosta helt? 

Produkterna rostar efter 1-3 månader beroende på väder och vind. 

Vad ska jag vara uppmärksam på under rostningsprocessen? 

Under rostningsprocessen kan produkterna nötas av, varför vi rekommenderar att om din odlingslåda ska placeras på plattor, ramar du in fogarna i plattorna så mycket som möjligt eller använder ogräsduk eller en målarmatta som underlag. Du kan också låta den stå någon annanstans, t.ex. på gräsmattan, under de första dagarna, men tänk på att den fortfarande kan färga av sig lite efter flytten.

Var hittar jag nyckeln till min brevlåda?

Nyckeln till din brevlåda sitter fasttejpad under dörren/botten när du får den.

Hur långt ner i jorden ska jag montera mina rabattkanter?

Det varierar beroende på underlaget, men som tumregel säger vi att minst 50% av kanten ska vara nedgrävd i jorden.

När ska jag använda spjut?

Om du har mjuk jord och kanske lite jordtryck på ena sidan kan du behöva extra förankring. Svetsade spjut kan vara en lösning här. 

Ska jag välja med eller utan bottenplatta? 

Det mest optimala för dränering och växtlighet är utan botten. Men om du behöver den för att stå på plattor eller om du behöver flytta dem, kan du välja med botten. Om du väljer med botten finns det dräneringshål och botten är upphöjd några mm, så att vattnet kan rinna bort även om den odlingslådan placeras på dina plattor.

Kan jag kapa cortenstål själv? 

Ja, det kan du med en vanlig vinkelslip och en bra kapskiva. Kom ihåg att använda skyddsglasögon, förstås.

Kan jag själv borra i cortenstål? 

Ja, det kan man med en bra borrmaskin, men det kräver en bra metallborr. 

Kan jag svetsa i cortenstål själv?

Ja, det kan man med en vanlig Co2-svets.

Vad är skillnaden mellan rak, böjd och snigelkant? 

Alla odlingslådor kan tillverkas med rak, böjd eller snigelkant. En böjd eller snigelkant ökar produktens styrka så att stagning inte alltid är nödvändig. En snigelkant är ett försvar som kan hjälpa till att minimera risken för att din rabatt invaderas av sniglar, men vi kan inte garantera att sniglar inte hittar in i rabatten då och då.

Är odlingslådor förstärkta?

Ja, alla odlingslådor är handgjorda och individuellt förstärkta av våra smeder med tvärgående stag och stagning.

Har ni någon fysisk butik eller utställning där jag kan se produkterna?

Nej, vi är en onlinebutik och därför har vi ingen fysisk butik eller showroom.

Hur gör jag för att returnera eller byta en vara?

Vi hjälper dig gärna att boka en pall, men du är också välkommen att göra det själv. Kom ihåg att varan måste returneras oanvänd, förpackad och säkert fastsatt som när du mottog beställningen.

Betalar jag själv för att returnera min vara? 

Ja, du betalar själv de kostnader som är förknippade med att returnera din vara. 

Hur lång tid har jag på mig att returnera? 

Du har 30 dagars returrätt från det att du mottagit varan. Kom ihåg att varan måste returneras oanvänd, förpackad och säkert fastsatt som när du mottog beställningen.

Finns det någon garanti/reklamation på era produkter? 

Ja, du har 10 års garanti mot genomrostning och svetsfel. Garantin mot genomrostning gäller dock inte om produkten ständigt utsätts för vatten. Om du har mottagit en produkt med fel eller brister, vänligen kontakta oss via e-post på info@staalhaven.dk, där du beskriver de aktuella felen eller bristerna och bifogar bilder på dessa. Vi hjälper dig självklart så snabbt som möjligt med en lösning.

Vad gör jag om jag har fått en skadad vara? 

Om du har fått en skadad produkt ber vi dig kontakta oss via e-post: mail@staltradgarden.se, där du beskriver skadan på produkten och bifogar bilder på hur du tog emot produkten och skadan på produkten. Vi kommer naturligtvis att hjälpa dig så snart som möjligt med en lösning.

När får jag mina pengar efter att ha returnerat?

När vi har tagit emot din retur betalar vi ut pengarna till ditt konto, där de vanligtvis syns inom 1-2 arbetsdagar.

Kan jag returnera min måttbeställning?

Nej, det är inte möjligt att returnera måttbeställningar.

När kommer min beställning att levereras?

Alla beställningar skickas från Danmark inom max 5 arbetsdagar. Det kan ta 10 arbetsdagar från ditt beställningsdatum innan du tar emot din beställning i Sverige.

Vem kommer min beställning att skickas med?

Vi skickar din beställning med DSV och Postnord.

Hur kan jag spåra min beställning? 

När din beställning skickas från vårt lager får du ett e-postmeddelande med Track&Trace så att du kan följa beställningen.

Hur mycket kostar frakten?

Småpaket kostar 249,95- SEK.

Pallfrakt kostar 749,95,- SEK (odlingslådor och rabattkanter etc.)
(detta pris gäller 98% av våra varor).

Kan jag få mina odlingslåda med mig ut i trädgården vid leverans? 

Nej, tyvärr är detta inte möjligt. Vi använder oss av ett externt fraktföretag som levererar beställningarna på pallar till trottoarkanten.

Kan jag hämta min beställning hos er själv?

Ja, det är möjligt att hämta din beställning hos oss. Men eftersom vi är ett danskt företag är det bara möjligt att hämta från vår adress i Danmark: Tolstrupvej 40, 9670 Løgstør, Danmark.

Vad gör jag om jag har angett felaktig leveransinformation? 

Om du har oturen att ha angett felaktig leveransinformation, vänligen kontakta oss via e-post: mail@staltradgarden.se eller telefon: 93869620, så kan vi hjälpa dig att ändra informationen så att varan skickas till dig på rätt sätt. Om beställningen redan har skickats från oss kan vi tyvärr inte göra några ändringar. Vänligen kontakta oss i så fall så att vi kan hjälpa dig med en lösning så snart som möjligt.

Vilka betalningsalternativ har jag?

Vi erbjuder flera betalningsalternativ. Du kan betala med MobilePay, VISA-Dankort, VISA och Mastercard samt betalning via banköverföring vid betalning av faktura.

När kommer mina pengar att debiteras? 

När du har betalat kommer beloppet att reserveras på ditt konto. Pengarna tas ut först när vi har packat din beställningen och skickat den från vårt lager.

Hur är det med min säkerhet när jag handlar hos er? 

Vi samlar endast in personuppgifter om det är relevant för din aktivitet hos Stålträdgården. Läs mer om vår integritetspolicy här.

Är min betalningsinformation säker? 

Vi bryr oss mycket om din säkerhet, och därför är din information också i goda händer hos oss och våra danska leverantörer. Betalning i webbshoppen sker i samarbete med vår inlösare Clearhaus och PSP Quickpay (säkert betalningsfönster).

Vad gör jag om jag får problem med betalningen? 

Om du upplever problem med att slutföra betalningen i webbshoppen. Det kan bero på din webbläsare eller det betalkort som du använder. Prova gärna att byta webbläsare eller betalkort. Om detta inte fungerar, vänligen skriv eller ring oss. Vi hjälper dig så snart som möjligt.

Hur betalar jag med ett presentkort? 

Ditt presentkort innehåller en kod som du kan använda när du betalar i webbshoppen. Allt du behöver göra är att ange koden i fältet ”Rabattkod eller presentkort” på betalningssidan när du handlar hos oss.

Var hittar jag min faktura/kvitto?

Du hittar din faktura/kvitto i den leveransbekräftelse som du får via e-post. Här kan du ladda ner fakturan/kvittot genom att klicka på ”Ladda ner faktura för ditt köp här”, som finns precis under rubriken i e-postmeddelandet.

Är produkten rostfri när jag får den?

Produkter är inte alltid rostskyddade när du får produkten. I de flesta fall kommer du att få din produkt innan den är helt rostig.

Hur lång tid tar det för min produkt att rosta helt? 

Produkterna rostar efter 1-3 månader beroende på väder och vind. 

Vad ska jag vara uppmärksam på under rostningsprocessen? 

Under rostningsprocessen kan produkterna nötas av, varför vi rekommenderar att om din odlingslåda ska placeras på plattor, ramar du in fogarna i plattorna så mycket som möjligt eller använder ogräsduk eller en målarmatta som underlag. Du kan också låta den stå någon annanstans, t.ex. på gräsmattan, under de första dagarna, men tänk på att den fortfarande kan färga av sig lite efter flytten.

Var hittar jag nyckeln till min brevlåda?

Nyckeln till din brevlåda sitter fasttejpad under dörren/botten när du får den.

Hur långt ner i jorden ska jag montera mina rabattkanter?

Det varierar beroende på underlaget, men som tumregel säger vi att minst 50% av kanten ska vara nedgrävd i jorden.

När ska jag använda spjut?

Om du har mjuk jord och kanske lite jordtryck på ena sidan kan du behöva extra förankring. Svetsade spjut kan vara en lösning här. 

Ska jag välja med eller utan bottenplatta? 

Det mest optimala för dränering och växtlighet är utan botten. Men om du behöver den för att stå på plattor eller om du behöver flytta dem, kan du välja med botten. Om du väljer med botten finns det dräneringshål och botten är upphöjd några mm, så att vattnet kan rinna bort även om den odlingslådan placeras på dina plattor.

Kan jag kapa cortenstål själv? 

Ja, det kan du med en vanlig vinkelslip och en bra kapskiva. Kom ihåg att använda skyddsglasögon, förstås.

Kan jag själv borra i cortenstål? 

Ja, det kan man med en bra borrmaskin, men det kräver en bra metallborr. 

Kan jag svetsa i cortenstål själv?

Ja, det kan man med en vanlig Co2-svets.

Vad är skillnaden mellan rak, böjd och snigelkant? 

Alla odlingslådor kan tillverkas med rak, böjd eller snigelkant. En böjd eller snigelkant ökar produktens styrka så att stagning inte alltid är nödvändig. En snigelkant är ett försvar som kan hjälpa till att minimera risken för att din rabatt invaderas av sniglar, men vi kan inte garantera att sniglar inte hittar in i rabatten då och då.

Är odlingslådor förstärkta?

Ja, alla odlingslådor är handgjorda och individuellt förstärkta av våra smeder med tvärgående stag och stagning.

Har ni någon fysisk butik eller utställning där jag kan se produkterna?

Nej, vi är en onlinebutik och därför har vi ingen fysisk butik eller showroom.

Hur gör jag för att returnera eller byta en vara?

Vi hjälper dig gärna att boka en pall, men du är också välkommen att göra det själv. Kom ihåg att varan måste returneras oanvänd, förpackad och säkert fastsatt som när du mottog beställningen.

Betalar jag själv för att returnera min vara? 

Ja, du betalar själv de kostnader som är förknippade med att returnera din vara. 

Hur lång tid har jag på mig att returnera? 

Du har 30 dagars returrätt från det att du mottagit varan. Kom ihåg att varan måste returneras oanvänd, förpackad och säkert fastsatt som när du mottog beställningen.

Finns det någon garanti/reklamation på era produkter? 

Ja, du har 10 års garanti mot genomrostning och svetsfel. Garantin mot genomrostning gäller dock inte om produkten ständigt utsätts för vatten. Om du har mottagit en produkt med fel eller brister, vänligen kontakta oss via e-post på info@staalhaven.dk, där du beskriver de aktuella felen eller bristerna och bifogar bilder på dessa. Vi hjälper dig självklart så snabbt som möjligt med en lösning.

Vad gör jag om jag har fått en skadad vara? 

Om du har fått en skadad produkt ber vi dig kontakta oss via e-post: mail@staltradgarden.se, där du beskriver skadan på produkten och bifogar bilder på hur du tog emot produkten och skadan på produkten. Vi kommer naturligtvis att hjälpa dig så snart som möjligt med en lösning.

När får jag mina pengar efter att ha returnerat?

När vi har tagit emot din retur betalar vi ut pengarna till ditt konto, där de vanligtvis syns inom 1-2 arbetsdagar.

Kan jag returnera min måttbeställning?

Nej, det är inte möjligt att returnera måttbeställningar.